This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.
Ενδείξεις ότι το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία

Από την Εργοθεραπεύτρια, Βάσω Βουράκη


Αγαπημένοι μας γονείς, ξέρουμε ότι η απορία της ημέρας είναι: «Μα καλά, πώς θα καταφέρω να αναγνωρίσω αν το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;», και έχετε δίκιο! Για αυτό ετοιμάσαμε και αυτό εδώ το φυλλάδιο για να σας βοηθήσουμε να βρείτε αν αυτές οι δυσκολίες που εντοπίζετε στο παιδί σας θα πρέπει να σας ανησυχήσουν ή όχι. Σε κάθε περίπτωση ΔΕΝ χρειάζεται πανικός. Πάμε να δούμε λοιπόν ανά κατηγορία κάποιες δυσκολίες τις οποίες μπορεί να εντοπίσετε.


 ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΗΤΑ


1. Λανθασμένη λαβή γραφικού εργαλείου,
2. Να μην μπορεί να επεξεργαστεί ή ακόμα και να παίξει σωστά με τα παιχνίδια του ή τα παζλ του, 3. Λανθασμένη χρήση του ψαλιδιού,
4. Δεν μπορεί να πιεί με το καλαμάκι,
5. Δεν μπορεί να κουμπώσει – ξεκουμπώσει κουμπιά, φερμουάρ, κορδόνια,
6. Δυσκολία στην ζωγραφική, στο σχέδιο στην ιχνογραφία ακόμα και στην προγραφή σχημάτων,
7. Δυσκολία στην γραφή, δεν σχηματίζει σωστά τα γράμματα – αριθμούς,
8. Αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες.


 ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

1. Δυσκολία στο να ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες σε κατάλληλη ηλικία,
2. Δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων του,
3. Δεν κατανοεί τις χωρικές έννοιες (πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά, κτλ),
4. Δυσκολία στο να πιάσει/πετάξει την μπάλα,
5. Δυσκολία στο περπάτημα στις μύτες, στο κουτσό και γενικότερα στην ισορροπία του,
6.Ο μυικός του τόνος θα είναι υψηλότερος ή χαμηλότερος από τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του,
7. Φοβάται να κάνει κούνια, τραμπολίνο, τσουλήθρα και γενικότερα δραστηριότητες στις οποίες χρειάζεται να σηκώσουν τα πόδια τους από το έδαφος,
8. Αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν αδρές κινητικές δεξιότητες.


ΟΠΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

1. Δυσκολία με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων ή/και των αριθμών,
2. Δυσκολία στην αναγνώριση των γραμμάτων ή και των αριθμών,
3. Δυσκολία στην αντιγραφή γραμμάτων ή σχημάτων,
4. Δυσκολία εύρεσης αντικειμένων μεταξύ άλλων αντικειμένων,
5. Δυσκολία αντιγραφής από τον πίνακα ή κάποιο άλλο τετράδιο κοντά του,
6. Δυσκολία με την παρακολούθηση κινούμενων αντικειμένων με τα μάτια του,
7. Δυσκολία αντίληψης της έννοιας του χρόνου.


 ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

1. Σιελόρροια,
2. Μασάει την τροφή του με τους κοπτήρες,
3. Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το ποτήρι μετά την ηλικία των 2 ετών,
4. Δυσκολεύεται να πιει από το καλαμάκι μετά την ηλικία των 2 ετών,
5. Κουράζεται μετά την σίτιση,
6. Χάνει μεγάλες ποσότητες τροφής και υγρών από το στόμα του όσο πίνει, μασάει ή θηλάζει,
7. Τρώει επιλεκτικά τις τροφές.

ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

1. Αντιδράει υπερβολικά σε ήχους ή αγγίγματα,
2. Δείχνει να έχει υψηλή ανοχή στον πόνο, δεν αντιλαμβάνεται που κόπηκε ή χτύπησε,
3. Κινείται διαρκώς, πηδάει, χτυπάει ή σκοντάφτει,
4. Διασπάται εύκολα η προσοχή του είτε από οπτικά, είτε από ακουστικά ερεθίσματα, Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε αλλαγές του προγράμματός του,
5. Δυσκολεύεται να ηρεμήσει όταν αναστατώνεται.


ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ

1. Δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση και την επαφή τόσο με άτομα της οικογένειας όσο και με συνομηλίκους του,
2. Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε νέα περιβάλλοντα,
3. Καθυστέρηση των γλωσσικών δεξιοτήτων του,
4. Υπερβολική προσκόλληση σε ένα θέμα (π.χ. διάστημα, σύμπαν, δεινόσαυροι, τρένα),
5. Δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει συναισθηματικές και μαθησιακές προκλήσεις,

6. Δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στο σχολικό περιβάλλον.


 ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

1. Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και να προσέξει στο σχολείο,
2. Διασπάται εύκολα,
3. Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες για να ολοκληρώσει δραστηριότητα,
4. Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές εργασίες,
5. Δυσκολεύεται να ελέγξει τις παρορμήσεις του,
6. Είναι υπερκινητικός ή υποτονικός,
7. Δεν μπορεί να συμβαδίσει με τον σχολικό φόρτο εργασίας,
8. Δυσκολεύεται να μάθει νέα πράγματα,
9. Κάνει καθρεπτισμούς στα γράμματά του μετά την ηλικία των 7 ετών.


 ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

1. Χρειάζεται καθοδήγηση κάποιου ενήλικα για να ξεκινήσει το παιχνίδι,
2. Δυσκολεύεται να μιμηθεί στο παιχνίδι,
3. Περνάει από το ένα παιχνίδι στο άλλο πολύ γρήγορα,
4. Δεν εξερευνάει – επεξεργάζεται τα παιχνίδια του,
5. Παίζει με τα παιχνίδια του με επαναλαμβανόμενο τρόπο (π.χ. τα βάζει στη σειρά),
6. Προτιμάει να παίζει μόνος του,
7. Δεν μοιράζεται τα παιχνίδια του,
8. Δεν ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού,
9. Δεν περιμένει την σειρά του.


Γονείς θυμηθείτε… Κάθε παιδί είναι ΜΟΝΑΔΙΚΟ! Κάθε παιδί είναι ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ! Κάθε παιδί είναι ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ! Για αυτόν τον λόγο όταν δείτε κάποια από τα παραπάνω δεν χρειάζεται να πανικοβληθείτε, απλά μπορείτε να πάτε σε κάποιον ειδικό να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε όποια δυσκολία βρεθεί στον δρόμο του παιδιού σας! Άλλωστε η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη! Όσοι πάλι προσπαθείτε να βοηθήσετε ήδη το παιδί σας τότε θυμηθείτε: ΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΣΕΙΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ! Όσο περίεργο και αν ακούγετε, εσείς με την βοήθεια των θεραπευτών (τις οδηγίες που σας δίνουν δηλαδή) μπορείτε να απογειώσετε τις δυνατότητες του παιδιού σας και να κατακτήσετε τους στόχους!